Selamat Datang Ke Sabahan2u

My photo
Selamat Datang Ke Komuniti Blogger sabah Terbesar di Borneo.."Bah Kali lah"..haha

Cerita orang2 Tua

Pemberi
Maklumat
: Hj Bali Bin Jamal .

Tempat :Kampung Sungai Buton

Umur : 80 tahun

Keturunan : Kedayan

Tarikh :10 / 7 / 00


Ah,
susah juga cerita lama..lama ni ,saya pun tidak berapa paham juga cikgu.
Biarpun saya sudah meningkat umur, mau 80 sudah, saya lahir 1921, ah mahu
80 sudah, tiada kerja kebun..kebun. Pasal dulu, ini cerita sikit mulai..orang
Kedayan punya cerita lah, datuk nenek saya bukan macam saya punya bapak,
mulai daripada saya punya nenek .Turun saya punya bapak ,belum lagi suka
makan gaji bah cikgu, dah suruh kerja sendiri , saya bikin kebun lah apa
la begitu. Masa saya sekolah, kalau saya mahu kerja kerajaan, saya boleh
jadi guru jugak, jadi cikgu dulu darjah 5 pun sudah boleh jadi guru. Tapi
, orang kami keturunan Kedayan tak minat jadi guru , berkerja kerajaan
dia tak mahu , dia bilang, di bawah tapak kaki oranglah.
Ha Kedayan
kalau kira yang ibu dia betul-betul yang mula-mula dia lahir Brunei….ah…..Brunei.
Jadi kemudian dia kahwin sana kahwin sini pecah-pecah sudah ada sampai
pigi Miri, pigi Sarawak sana daerah Sarawak, ada sebelah sini lari sampai
Sabah sudah, dia kucar-kacir sudah lah. Ah ... Brunei yang asal ini Kadayan,
di sana lah dia puncak, bukan-bukan yang betul-betul dia punya asal Brunei
ah, yang saya tahu itu saya ingat pun mungkin jugak ada dulu - dulu betul
barangkali pasal Indonesia; ada kaitan dengan Indonesia itupun saya kurang
pastilah yang saya tahu , yang kemudian itu , macam kami anu kahwin, kahwin…sama-sama
sendiri lah , sama-sama bangsa lah. Kedayan itu saja, tapi mungkin kaitan
dengan Indonesia ini Kedayan.
sama
juga bah cikgu mana ada perubahan sekarang lagi budak-budak , sudah..sudah
pergaulan sudah sama saja bah ,mana yang orang Sabah itu macam Kadazan
la , dusun-dusun itu , sama juga bahasa kurang lebih juga , pasal dia
orang pergaulan sudah ah.. dulu kami orang , macam kami orang tua kami
ah..kami tanam aje, macam kira boleh jadi hasil , terjamin la untuk hidup.
Kalau dia macam sudah, macam dia tanam 5 , 6 ekar kelapa sajalah ah..
itu saja yang dia ah.. kelapa sama getah.
Getah
pun sekarang sudah tidak ada lagi di Labuan . Tidak ada lagi ..ah…
kelapa masih ada lagi , tapi sekarang kelapa sudah jatuh sudah , berapa
sen saja sebiji. Ah…padi kami orang cara , makan kan tak payah beli
kami orang sendiri bikin , tanam . Sendiri tanam ah…tak luas lah
dalam 1 ekar 1 orang ada yang 2 ekar , begitu .Mana ada luas-luas itu.
Tidak ada luas bah .1 ekar satu , tapi dia cukup ah.. dia macam ada macam
1 ekar , dia hasil dalam em ... 600 gantang dalam 1 ekar, dia sudah cukup.
Ada anak ampat orang , dia bini sama dia sudah anam orang , dia cukup
makan sana.
Dia
dengar di Sabah sana banyak kerja , lari pigi sana ah, macam sebelah Miri
sana banyak kerja , dia lari sana , sana minyak banyak tu kan em…ah…dulu
kucar-kacir la pindah-pindah jadi yang asal dia di Brunei , yang Kedayan
ini. Tapi dia Brunei ini kalau kira ah.. dia macam orang kuat dia ada
dulu-dulu dia punya cerita ah Temenggung dia . Dongeng punya cerita bukan,
barang kali ini mungkin juga la aah..aa itu..apa namanya itu..aaa…
dia punya yang kuat orang kuat Si Maun aaa.. Awang Alak bertahta yang
saya tahu dua tu mm.. aaa.. itu , itu punya kurang pasti jugak , mungkin
campuran juga , saya pikir , tapi dia asal sana , itu orang kuat dia…Brunei
, dua orang ..aa….cerita , ceritanya pun macam dulu itu, Si Maun
, dulu orang dari Sabah ni adalah lanun dia , kira perompak la kira..lanun
dia pakai , sampan kan , tongkang .Jadi bila dia satu , ada satu pulau
di sana yang di…kami panggil pulau…pulau..pulau Rusukan kan
, jadi …sanalah dia oranng itu selalu dia orang itu bertapuk atau
di sini, di pulau Labuan yang kecik di..di Talok sini Labuan dekat sabahsapiat
masuk lagi pigi dalam , ada satu pulau kecil itu .Disana dia , dulu itu
bertapuk ini orang apa ini orang Sulu yang jadi perompak itu .Si Maun
itu dulu , orang-orangn di sini kan , jadi bila apa ni , bila keluar dia
orang itu yang jahat itu , perompak itu ..ah….perompak itu ada di
berlabuh di dapan , bila keluar orang dari hulu pakai sampan , jadi ..
siapa tu kata yang perompak ini , orang-orang Sulu ini .Di bilang Semaun
ah… andak…dia tidak peduli lah.. limpas saja. Dia takut pasal
sama Samaun tu , awak yang orang kuat ini, kemudian lagi ada lagi pakai
anu pakai.. dayungkan keluar dari sungai tidak dari hulu , pergi laut
wa cari.. cari makan wa… makan , sapa ? Tanya lagi oh… Samaun
aahh… kasi lepas saja dia tak tidak kacau. Jadi belakang lagi yang
ketiga dia . Sapa ni nyak , kayuh lagi, di bilang Semaun juga , mana boleh
Samaun semua Samaun . Dua lepas , tiga sampai tiga , Semaun juga dia bilang
. Mana boleh Semaun . semua .
Terus
dia anu , dia hentam la itu , dia rompak . tau- tau betul-betul Semaun
yang kira last ni yang ketiga aaaa…. Habis la dia . Semua orang ,
kuat itu yang itu… tak taulah , se..se….boleh jadi sajalah ,
kalau kau tau , kalau dia sudah mau itu. Yaaaa hentam sama dayung itu
, sama perahu itu habis la.. la itu hahaa… kuat tu , tulah yang kuat
tu Semaun ada ilmu la , dulu-dulu punya haha…. Cerita . itulah dia
bilang baru dia anu takut. Aaaa….habis tu satu… kalau dia ada
enam orang satu perahu atau tujuh habis dia bunuh pasal jahat buka itu
anu itu apa itu orang Suluk ini rompak aaa.. macam Abu Sayaf punya .
Dulu
dari dulu sudah dia jahat bah , orang sulu ni bukan baru , jahat , dulu
sudah dia jahat , sampai sekarang, tidak ada bebas saja, ada.. ada.. ada..dulu
ketua-ketua saja penghulu la kami panggil penghulu , ada sudah tu , tidak
, dia di Brunei saja , bebas sini, bukan , sini kira pemerintah dulu British
juga bah , tapi sebelum British , saya pun tak tahu la sebelum British
, saya juga tidak tahu juga cikgu ada , sudah ada British sudah , ada
sudah orang putih , haaaa , sudah ada, 1000 , 1800 saya ingat sudah ada
orang putih , tidak ada juga seperti binatang-binatang ganjil di pulau
Labuan ini tidak ada juga , haa… , ya , haaa, tidak ada cikgu.. tidak
ada , aku pun kurang faham bahagian cerita ni , pun saya kurang faham
, sini pun ada batu di Rancha- Rancha sana tapi itu orang , mengikut cerita
macam sekarang masih lagi tapi sudah mahu dekat tertimbus bah , diaorang
timbus itu dia orang bertapuk , orang dulu.. dulu punya , dia jadi ikan
, batu Rancha-Rancha itu dia apa ni dia cari ikan kah ? Pakai rambat jala-jala
itu , pakai rambat dia kasi tau dia punya bini saya mau cari ikan dulu
dia bilang haaa ke laut , kelaut jadi tunggu… tunggu dia punya bini
pun tak mau sampai . kenapa sampai pagi pun tak balik ke rumah , kemudian
bini dia lagi ikut… pegi tempat itu ditengok sudah beku sudah badan
dia tak boleh bergerak lagi , tapi dia kenal lagi muka dia , dia punya
laki , tapi tak boleh cakap lagi . Si bongkok...ah...
Si bongkok
ada itu lagi dia punya batu di sana . Rancha-rancha di hujung tu . sama
ada keturunan tu saja . Kalau di Labuan aaaaa… ya jadi bini dia datang
sana bawa .. bungkusan nasi itukan kasi makan dia punya laki itu . Dia
tahu lapar sampai pagi belum balak kan tentu kosong perut . Jadi bawak
la bungkusan nasi bawak sana . Dia pun duduk sana dekat dia punya laki
tu dia pun kaku sudah oh… beku juga dia tak boleh dua-dua ada sana
lagi ,dia punya bini aaaaaa.. dia punya bini pun jadi batu , dia pun jadi
batu itu macam dia, dulu dia macam barang tu macam ada dia … aaa…
dia anu.. batu sudahlah . Tengok-tengok kurang lebih saja.. itu dongeng
punya cerita.
Pantang
larang banyak… banyak….aaaaa…. boleh jugak… tapi pantang
larang ni , dulu , aa adat banyak adat tapi saya pun tak tahu lah, aaaa
ingat macam.. macam apa ni macam makan dimuka pintu budak-budak dia tegur
itu tak boleh dia bilang , ada budak-budak selalu makan di muka pintu
hantam saja , indak bagus dia bilang nanti kau khawin sama orang tua ,
haaa..haaa.haa…. orang tua, ha.. dia punya pantang larang tidak boleh
dia nak makan luar pintu nanti kau kahwin sama orang tua , tidak jugak
cantik kau muda ha.. ha.. tentu mau cari pasangan yang sama umur. Dia
larang itu , ha selain lagi macam pukul ini rumahkan.. kan ketuk-ketuk
gendang dinding itukan , kalau anu dia tidak suruh jugak , tidak boleh
dia bilang , nanti ada datang hantu itu dia bilang , tidak boleh orang
kami , pantang larang itu , tidak boleh , nanti ada hantu dia bilang ikut
itu macam , kamu pun takut kalau dia pukul tengah malam , kau tengok dia
tidak ada, ha.. haa.haaa.. hantu , dia ikut pasal kau suka main-main begitu
pukul dinding rumah hahaa… nanti dia pun ikut , datang kacau , itu
pantang larang , kami bilang tidak boleh itu pukul-pukul dinding malam
, kecuali kalau ketuk pintu itu.. itu.. itu bolehlah macam , ha mahu masuk
ka, ada kawan datang ha.. , macam pukul kuat-kuat itu macam mana boleh
ha.. ha.. kacau , yang lain lagi yang saya tau itu , saya pun banyak sudah
lupa sudah tua wa cikgu.., banyak saya tau dulu tapi sudah sekarang sudah
macam fikiran ada lain sudah tua ha.. ha, banyak lupa sudah , ada sikit-sikit
lah ...
Betul
juga tu , perkahwinan itu saya ingat cikgu pun ada juga pernah tengok-tengok
orang Melayu 'kan ? Hah, Kedayan sama jugak sekarang kurang lebih juga
macam di semenanjung sana kahwin bersanding juga bukanya , samalah , ha..
, betul-betul , betul itu macam macam -macam kita adik beradikkan kau
ada anak , ha , satu perempuan , saya ada anak jantan , pasti dia tidak
lari tu , dia, , pasti dia kan suruh kahwin tu , dia sepupukan kira anak
sepupu , sepupu boleh kahwin , mesti dia-dia tidak benarkan orang lain
tu , mungkin pendapat dia tu dulu-dulu macam kau pun ada harta sikit .
saya pun ada harta sikit jadi anak tu dia apani , harta itu tidak lari
orang lain la… ha… fikiran dia punya pendapat pasal dia suka
suruh kahwin sama keluarga mungkin pendapat saya rasa-rasa begitulah kurang
lebih , tapi itu dulu dia macam itu anak.. nak itu sama anak tu dia mahu
ikut bah .. , perintah orang tua tapi kalau sekarang jangan harap ha…
mana dia mahu itu , hah dulu-dulu begitulah macam orang tua suruh macam
kahwin itu begitulah kurang lebih tapi , tak.. tak.. lawan manalah orang
dulu-dulu , manalah mahu ni melawan orang tua takut dia bilang , nati
kita ketulahan … ketulahanlah.. ha… nanti kita pun nanti fikiran
kita jadi rosak kah , pasal lawan kata orang tua , ha… tidak baik.
Islam
ya Islam , kalau orang Kedayan semua Islam , Islam , sama-sama. Kalau
nama Melayu Islam , kalau bahagian Sabah Kadazan atau Dusun itu dia orang
ada pilih, kita beragama , kita bebas kan ? ha dia orang .. orang ada
kristian , ha topikong , ha kita bebas , beragama kita Malaysia dia orang
sana banyak , ada.. ada jugak tapi kalau kita kira sekarang ni cerita
dongeng.. dongeng ni ha.. ha macam tapi dulu betul ada itu barang tapi
sekarang mana lagi ada bah , saya pun kurang sudah ingat cikgu jugak haaa.ha…
saya ini cerita lama-lama , tapi macam-macam dulu la dia cerita tapi aku
pun indak ingat lagi bah , cerita yang anu ini cerita lama-lama punya
, ya , ha.. haa betul juga tu , ha.. , ya.. dia orang , satu hari satu
, dua budak dari Brunei dia mahu sejarah Labuan , dia pun datang dirunah
ini, ha..ha.. ha… tiga kalau tidak salah tiga sama cikgu ni sudah
datang , ya.. pelajar dengar certa Brunei sana di labuan ni . orang Brunei
asal ni , yang cerita sikit-sikit mana yang boleh-boleh la , kurang lebih
macam cikgu ni jugak ha.. ha.. ha.. , ada dia orang dataang dari Brunei
tu dia oarng buat pasal.. pasal.. orang tua tidak ada disini jadi saya
ada lebih sikit umur , la dia orang bawak sini a… saya ingat kalau
tidak salah tiga…


Ah… asal orang ramai di Brunei dia ada rakyat , ini pulau , kira
kosonglah sebab ada penduduk dia , jadi dia ada nidia orang pakai dayung
saja dari sana bukan ada enjin apa dulukah , ratusan tahun dulu barangkali
300,500 tahun dulu lah , jadi dia orang berdayung dari sana datang sini
, dia orang ada dua kumpulan lah dia orang datang sini , dijalan macam
jalan-jalan dia tengok ada sawah , tengok apa , jadi dia orang , perhatikan
ini tempat ada sawah , jadi bilang , ini tempat kalau kita tinggal , saya
ingat kita boleh hidup , pasal ada sawah kita boleh tanam padi. Jadi kemudian
, dia balik dulu balik pergi Brunei , jadi dia bawa kawan lagi 5 , 6 orang
bawa dia bikin rumah disini , balik lagi sini . bila musim padi tu dia
orang cuba ha.. ta…sawah tu dia orang tanam padi , jadi bila tanam
padi jadi dia orang balik lagi pergi sana , tanam saja , bukan ada masa
tu bukan ada kacau 'kan, kerbau apa tidak ada makan , sapi tidak ada ,
kambing tidak ada makan jadi dia orang balik.
Jadi
macam dua bulan sebulanlah , kira balik lagi tengok dia punya padi , jadi
dia punya padi , jadi padi dia jadi , tiga bulan sampai 6 bulan , boleh
sudah boleh menuai sudah , boleh ambil sudah, masak padi , dia orang pun
dari itu dia orang sudah jadi berpindah , kita orang boleh hidup dia bilang
disini , di pilau Labuan ni , pasal padi sudah kita boleh makan masa itukan
, apa ni kan kau buat kerja kan dapat luaslah padi , bukan ada pemerintah
, dia saja macam kuasa sendiri , belakang baru ada pemerintah la , itu
pasal lah orang dari Brunei pindah ke Labuan ni , em … memang nama
Labuan , tiada.. tiada… nama lain , bah saya tahulah ha.. Labuan
, tempat berlabuhlah Labuan , ha , bila sudah ada tengok macam dia orang
kawan.. kawan dia orang sana datang tengok dia orang keadaan yang pindah
kemari jua ., dua , empat , tiga , dua, dua , tiga rumah ni , dia orang
, tengok dia orang sini senang sudah , dia orang pun ikut-ikut…ikut
ramai lah dia orang ..aaa.. begitulah ceritanya bukan , bukan..bukan pasal
perang tidak ada bukan , tidak..tidak bukan begitu sa.. lagi kalau kira
ini apa ini , kira ngukit apa ini orang Brunei orang , adalah macam raja-raja
dulu kalau kau ada anak cantik diambil kalau perempuan ,dia bikin jadi,
dia kawin sama kau punya anak itulah ,jadi belakang macam orang penduduk-penduduk
sana pun ada kurang setuju.


Sama pemerintah sultan ni , dia ada zalim sikit lah , paksa ambil juga
itu mana cantik itu,

Jadi terpaksa dia orang lari pergi sampai , pegi Papar sana pergi Kota
Kinabalu lari , pergi Beufort sana sampai..sampai Papar sana .ha.. jauh-jauh
la pegi sana pegi Sabah pasal bawak lari anak tu oo.. dia ada pemerintahan
zalim sikit lah , dia paksa wa.., ha..sultan punya dia orang cerita ,
ah.. tapi sekarang punya sultan tidak lagi , mana dia buat , ha..ha..moden
dulu sama juga macam kita..dulu itu punya cerita ha..ha..ada sampai 40
dia punya isteri ha..ha.. dia punya bini ya..ka mungkin juga itu , ya..tapi
ini sultan Brunei,

Tapi saya pun bangkali cikgu ada tau la..sikit , dia ada kaitan dengan
raja Cina wa , ini sultan Brunei ha..ha..tak dengar ha.. dia ada kaitan
dengan sultan Cina…raja Cina.


Wa..em.., setahu saya begitu la dia orang datang sini tengok itu , dia
orang datang cuba tanam padi , padi dia orang , lama-lama dia orang pindah
la sini jadi bila 3 , 4 rumah dia orang buat rumah sini , dia bila , apa
itu bila , kawan-kawan dia tengok ,tengok datang tengok melawat kemari
, datang sini dia orang pun datang la , tapi bagus dia bilang disini lagi
senang cari makan.Ha.., dua-dua sahaja keturunan tu, Brunei Kadayan sini
Labuan yang dulu, a..a…yang paling banyak, cakap lain, ha..ha erti-erti
sama yang macam-macam dia punya tempo ada lain la acam ka..mana kau pegi
kan , ke mana kau pegi , ke mana tuih nyak , ha..ha..Brunei ke mana tuih
nyak , Kedayan ke mana kau ha..ha.. kalau Kedayan ke mana kau ,ha..ha..
dia ada panjang sikit dia punya tune ha..ha.. Kadayan itu pun aku endak
tahu cikgu apa macam ceritanya itu yang bab yang mula-mula di pasar dia
beri nama Kadayan itu aku pun endak dapat tahu ,ha.. saya tahu , cikgu-cikgu
punya anu tu aku tahu tapi aku endak boleh jelaskan cikgu punya maksud
aku tahu , tapi , aku pun endak dapat aa… tu itu mungkin dari apa
ceritanya Kedayan itu ada atau dia ambil dari pokok kayu ka, apa ka nama
tu ada dia ambil dari ada satu macam kampung dia ambil dari pokok kayu
la macam ini sungai Butun kan ini , sungai Butun dulu pasal dia ambil
ini sungai Butun ada satu pokok kayu , kayu itu dipasir , nama Butun ha..ini
la ini sungai Butun tapi sekarang tapi sekarang sudah mati pokok tu ,
tinggal nama diambil daripada nama kayu ni , tapi ..ha..sungai Butun.
Macam
sungai Sembilang sana ada satu sungai itu dia ambil dari nama ikan yang
saya tau ikan sembilang , kamu tau jugak kan cikgu ha.. pasal sungai itu
kalau kita pasang bubukan sembilang banyak , ha.. dia orang panggil ha..
diambil dari nama ikan ha.. sungai Sembilang , itu yang saya tak dapat-dapat
jelas kan ha..ha.. .tak tahu…saya pun , tapi yang saya tahu , sebelah
kampung mungkin ada la ha.., banyak , kalau kau mahu anu saya boleh kasi
nama dia punya alamat di pantai sana. Ha..pantai tua..tua dari sana ,
dari saya , dia lahir 1914 , saya 1921 , mahu 80 sudah 21 , ini 2000 ,
79 dah bersih ha.. mahu masuk dekat 8..80 , ha.. yang sini-sini sampai
sungai miri , sungai Lada , sungai Butun , sungai Bedaun sa..Sahari dia
punya nama ,Sahari bin Hj Ibrahim , ya.. lebih 80 , kenal kawan ha , dia
kalau kau mahu cerita lama-lama boleh la kau datang dia punya rumah ,
kalau ada kau luang masa , boleh-boleh saya kasi , boleh. Ha biola , ada
itu macam rebana itu , macam dari semenanjung bukan ada , ada tu dia orang
pakai dikir barat itu yang pakai rebana itu , ada juga tu .

0 comments:

Post a Comment

 
Powered By Blogger | Portal Design By Trik-tips Blog © 2009 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top